Op donderdag 12 mei was de IPMA-sessie "De business case als basis van succes". Tijdens deze presentatie werd ingegaan op het belang van een goed geformuleerde- en gedragen business case. Het is het antwoord op de 'waarom'-vraag. Het ontwikkelen van een business case is het creeeren van draagvlak tot een investering.
De huidige blik op de business case werd ook afgezet tegenover hoe men er in de jaren 80 over dacht. Toen werd het meer als een kosten-baten analyse beschouwd, waarbij een financieel positief saldo een eventuele investering rechtvaardigde.
Tegenwoordig is het denken over projecten en de filosofie eromheen veranderd. Een project bevindt zich in een veranderende omgeving en plannen dienen conform aangepast te worden. Vasthouden aan het oorspronkelijke plan en de business case is er niet meer bij. Er dient permanent te worden bijgestuurd.
Enige tips voor een goede business case is ten eerste "draag de business case uit en handel ernaar". Daarnaast verzamel argumenten die het project legitimeren; deze hoeven niet per definitie van financiele aard te zijn.
Een goed geformuleerde business case draagt bij aan leiderschap. Het maakt het doel helder en creeert draagvlak, waardoor er minder ruimte is voor politiek.
Verder gaat een business case verder dan het project. De deliverables dienen in de organisatie opgenomen te worden, welke een verantwoordelijkheid is van het lijnmanagment. Daardoor is het belangrijk om goed te achterhalen welke belangen er rondom het project spelen en die in de business case te vatten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten